RECENZE: Desáté album Red Hot Chili Peppers zaujme pouze obalem

Kapela Red Hot Chili Peppers byla založena v roce 1983 a 30. srpna 2011 vydává už své desáté řadové album. Tím nám Papričky dávají jasně najevo, že pro nás na scéně stále jsou. Deska se totiž jmenuje I’m With You.

RED HOT CHILI PEPPERS
I’M WITH YOU
Warner Music
14 trax / 59:24 min

Red Hot Chili Peppers
podobně jako například Lenny Kravitz, který v současnosti vydal už svou devátou desku, patří k umělcům tvořícím po celou svou kariéru stále podobnou muziku. Drží se osvědčených a prověřených hudebních receptů a neradi experimentují. Jejich věrní fanoušci (a že jich není málo) to snad ani nechtějí a neočekávají. RHCP s Kravitzem spojuje i to, že ve své tvorbě míchají rock s funkem.

Jednoznačně nejkvalitnější album kalifornských rockerů je deska Blood Sugar Sex Magik z roku 1991. Velkou slávu prožili i s CD Californication, léto roku 1999 si nejde představit bez hitů z této prosluněné nahrávky. Škoda že něco podobného neprožijeme aspoň při babím létě letos s novinkou I’m With You. Přitom produkce se ujal Rick Rubin, tedy stejný muž, jenž má na svědomí i oba již zmíněné počiny. Při troše představivosti lze k nejslavnějším skladbám pálivých Papriček přirovnat song Police Station.

Kapele zoufale chybí kytarista John Frusciante. Deska I’m With You obsahuje čtrnáct poměrně melodických skladeb, které v živém provedení mohou znít lépe, než jaká je jejich studiová podoba. Ale bez slavného kytaristy písničky postrádají drive a výkon RHCP nemá koule. Přitom právě dravost nikdy dříve Redhotům nechyběla. Trochu energie sálá pouze z tracku Even You Brutus?, ale oproti takové Give It Away je to slabý odvar. Anthony Kiedis s kolegy jaksi vyměkl. I fotografie v bookletu připomínají obrázky populárních boybandů. Jedině, co naznačuje, že se nejedná o nové Backstreet Boys, je zpěvákův boratovský knír.

Nejzajímavější na celé dost nudné desce je přední cover, jenž má na svědomí výtvarník Damien Hirst. Jeho práce má ale stejně dost daleko do obalu Andyho Warhola pro kapelu The Velvet Underground. Nová placka Red Hot Chili Peppers je zklamáním. Malým osvěžením je pouze použití dechových nástrojů v písničce Did I Let You Know. Jakoby jednu z nejpopulárnějších kapel na světě někdo rozředil a nyní podával jen slabý vývar z něčeho, co kdysi tak skvěle fungovalo. Na druhou stranu, je třeba si uvědomit, že RHCP existují skoro třicet let a přežili několik klinických smrtí. Podíváme-li se na I’m With You pod tímto úhlem pohledu, vůbec současná tvorba nevyzní tak tragicky.

BEST TRAX: Brendan’s Death Song, Did I Let You Know, Police Station

Osobne s touto kritikou na nový album nesúhlasím (Kempesko – team redhotchilipeppers.sk)

Komentáre

in: Kategória článku: Album I’m With You (2011), Všetky novinky · tagged:

11 comments on “RECENZE: Desáté album Red Hot Chili Peppers zaujme pouze obalem

1. alexander

Tak chcel by som sa pozret na zubok tomu tajtrlikovy, ktory pisal tuto recenziu!!! Je zrejme, ze o Red Hot Chili Peppers nema ani páru… Uz len ten zaciatok, porovnanie s Lenny Kravitz-om… ubohe!!!

2. ondrej

To porovnanie si nepochopil. Iba tým chceli povedať že aj RHCP aj Lenny tvoria hudbu už strašne dlho. Ja s touto recenziou suhlasim tak napoly. Nie je to zly album už len z toho dôvodu že je to RHCP ale musíte uznať že ten drive ktorý mal na svedomí John tomu prehrozne chýba. Sú tam len také melodické tanečne pesničky až na 2-3 výnimky.

3. Nerad to říkám, ale celkem mi promluvil z duše. Tohle není ten album, na který jsem se poslední nejmíň rok strašně těšil. :/ Ukazuje nenahraditelnost Johna, popravdě jsem od Joshe čekal mnohem víc. Zbylí tři nic ze svého umu neztratili, možná i naopak. Ale Josh působí dojmem, že se snaží, aby jim to hlavně nekazil, místo toho, aby je táhnul jako John. Kytara na I’m With You je až na pár světlých okamžiků nevýrazná, někdy až příšerně popově nudná. Je mi to líto a strašně rád bych se mýlil, ale bojím se, že s Joshem Red Hot Chili Peppers žádné světlé zítřky nečekají. 🙁

4. alexander

Práveže som pochopil. Narážal som hlavne na túto čast “Drží se osvědčených a prověřených hudebních receptů a neradi experimentují”… atď. Absolútne nesúhlasím. A prepáč, ale nesúhlasím ani s tým druhým komentárom. John je nahraditeľný, ako jediný člen skupiny. Tým nechcem povedať, že ho nemám rád. milujem Johna, aj jeho sólovú tvorbu mám celkom rád. A potom hlavne Josh má predsa len trochu odlišný štýl hrania. Skôr taký elektro zvuk ak rozumiete. A to je vlastne do istej miery aj dosť inovatívna záležitosť pre Chili’s. Nie som fanúšik, ktorý potrebuje za každú cenu hájiť Chili Peppers. Zrejme len dokážem s nimi držať krok a preto mi abum príde veľmi vydarený.

5. doss

nemozme predsa cakat ze novy album bude dalsie californication. tak neplacte. ani ja ani nikto iny nie je dnes tak isty ako bol pred 10 rokmi. to je prirodzeny vyvoj. je to opat odraz pocitov 4 ludi v danom obdobi. skuste novy album neporovnavat so starymi a zacne sa vam pacit. stare rhcp mate stale na nosicoch a kludne si ich mozte vypocut kedy chcete. john is gone, josh is here. peace

6. ondrej

ALEXANDER – tato skupina je taká že nik sa nedá nahradiť. Je to vidno. Spolu to skvele ladí je to melodické ale mňa ako gitaristu vôbec nezaujala samostatna gitarova stopa. SPolu je to fajn ale pri Johnovi ma to lakalo proste naučim sa tu pesničku táto je skvelá a tak..ale tento album si iba vypočujem..aj basová linka je krásna ale nie je to ten funk chybaju tám výrazne slapy a tak…spev sa zlepšil oveľa aj melodia a bicie boli a sú stále na rovnakej úrovni..John je nenahraditeľny ale keď to už muselo prísť tak Josh bola jedina správna voľba..takto by som to zhrnul .)

7. hondaaccord

som fanusik depeche mode,ale na tento album od rhchp som bol naramne zvedavy…urcite na nom nie su take hity ako na minulych,ale ako celok ten album znie velmi dobre,netvrdim,ze je nejak extra vynimocny,ale celkovo to znie dobre…a podobne pocity,ake maju teraz fans rhchp sme mali my pri vydani albumu od DM sounds of the universe,kazdy sme cakali album plny hitov a vypalovaciek a opak bol opacny,ale ako celok sedel…sto ludi,sto chuti,v kazdom pripade budem zajtra v bb europa cinemas:-)

8. Rozhodně si nemyslím, že by nová deska zaujala pouze obalem, poněvadž ty songy jsou fakticky pecky a album se mi moc líbí. Co pro mě osobně album nemůže řadit po bok velikánů jako Mother’s Milk, BSSM nebo Stadium Arcadium je to, že většina písní z IWY jsou si poměrně dost podobná. Mám za sebou cca 30 poslechů a stále nejsem u všech písní v prvních pěti sekundách říci, o jakou se jedná – u ostatních alb RHCP mi toto trvalo max tak 5 poslechů. Většina písní mi přijde šitá poměrně dost podle jednoho vzoru, což když srovnám se redhotí tvorbou v minulosti je poněkud krok zpět. Je vidět, že John rozhodně schází – hodně mi scházejí jeho naprosto unikátní riffy, které jasně definovaly RHCP. Ty se teď vytratily a nahradilo je klasické hraní akordů, které mi tak vadí u všech dnešních rádoby rockových kapel (vůbec celá vlna dětského punkrocku). Na druhou stranu tak dá hodně vyniknout ostatním členům kapely, což je rozhodně super, protože třeba na By The Way už byly jeho vokály hodně přehnané a Fleova basa dost v pozadí. Obecně mi album přijde o hodně kompaktnější, soustředí se pouze na hru tří nástrojů a zpěv a není nacpané samply a dalšími zbytečnými nástroji (což jsem na RHCP vždy obdivoval, jak byli s málem schopni udělat hodně). Abych však Joshe pouze nehanil, musím říct, že se mi moc líbí jeho funkový sound v některých skladbách (Even you Brutus, Factory of Faith). Album pro mě tedy rozhodně zklamáním není, avšak mi trochu vadí jednolitost stylu a struktury jednotlivých stop. Zajímalo by mě, co by řekl Anthony a Flea, kdybyste jim toto album pustili v roce 83 🙂

Oblíbené skladby: Monarchy of Roses, Factory of Faith, Brendan, Brutus, Meet Me at the Corner

• Nejde tu hlasovat za kvalitní názor, tak to napíšu slovně. S těmi riffy a akordy jsi RADARe naprosto vystihnul moje pocity. S tím, že Josh dává vyniknout zbytku kapely, taky souhlasím. Otázka je, jestli je to dobře, že je kytara tak nevýrazná, protože se tím připravují o velkou část potenciálu a klavírem to nenahradí.

9. Thanks for intordciung a little rationality into this debate.

10. asdfghjkl

zaujme pouze obalem …?! Z nadpisu mi bolo jasné, že táto recenzia bude nadmieru kritická a veru autor sa vcelku vybúril. Prečítala som, predýchala som a teraz mi už len dokola hlavou blúdi otázka, či si “pán recenzent” náhodou neprehliadol len ten obal a samotné dielo RHCP si zabudol vypočuť.
    že zaujme pouze obalem panebože mňa z toho vyrúti, furt to mám pred očami
    omojboh
    nemám slov